Wymiana wycieraczek nie jest zadaniem, które wymaga interwencji mechanika samochodowego. Oczywiście specjalista może się tym zająć, jednak nawet laik spokojnie jest w stanie poradzić sobie z tym zadaniem. Obawiasz się, że nie zrobisz tego poprawnie? Nie martw się! W tym artykule opisaliśmy, kiedy wymienić pióra, ale również omówiliśmy najczęstsze błędy przy wymianie wycieraczek, tak abyś mógł/mogła ich uniknąć!
Spis treści:
Zanim zdecydujesz się na zakup nowych piór, warto wykonać prosty krok diagnostyczny. Czasami smużenie, przeskakiwanie czy piszczenie wycieraczek nie wynika z ich faktycznego zużycia, a jedynie z zabrudzenia gumowego pióra. Kurz, piasek, zaschnięte resztki owadów, sok z drzew czy wosk z myjni mogą osadzać się na delikatnej krawędzi roboczej, pogarszając jej skuteczność.
Spróbuj najpierw dokładnie umyć pióra wycieraczek. Możesz użyć do tego miękkiej szmatki lub gąbki zwilżonej czystą wodą, ewentualnie z dodatkiem delikatnego detergentu (np. płynu do mycia naczyń) lub specjalnego środka do czyszczenia gumy. Delikatnie przetrzyj samą gumową krawędź pióra kilkukrotnie, usuwając wszelkie zanieczyszczenia. Pamiętaj, by na koniec przetrzeć je czystą, wilgotną szmatką, aby usunąć resztki detergentu.
Po umyciu i osuszeniu sprawdź, jak wycieraczki pracują na mokrej szybie. Jeśli problem smużenia czy hałasowania zniknął – świetnie! Właśnie zaoszczędziłeś czas i pieniądze. Jeśli jednak czyszczenie nie przyniosło poprawy, a wycieraczki nadal źle zbierają wodę, zostawiają smugi lub pracują nierówno, to wyraźny znak, że nadszedł czas na ich wymianę.
Regularna wymiana wycieraczek jest bardzo istotna. W końcu mają one kluczowy wpływ na bezpieczeństwo na drodze, widoczność, a co za tym idzie – zdrowie i życie, nie tylko Twoje, ale również innych uczestników ruchu drogowego. Nie bądź jedną z tych osób, które wymieniają pióra dopiero wtedy, gdy są kompletnie zniszczone i praktycznie uniemożliwiają jazdę w deszczu.
Regularnie kontroluj oznaki zużycia – gdy wycieraczki tylko rozmazują wodę, zostawiają smugi, piszczą lub przeskakują po szybie, to sygnał, że należy je wymienić. Nie zwlekaj!
Pamiętaj również o regularnej kontroli i wymianie pióra wycieraczki tylnej – ono też się zużywa i jest równie ważne dla widoczności do tyłu!
Chociaż wymiana wycieraczek to stosunkowo łatwa czynność, zdarza nam się popełniać przy niej różne błędy. Do najczęstszych należą:
Jeśli po raz pierwszy wymieniasz wycieraczki w nowym pojeździe albo jesteś początkującym kierowcą, może Ci się zdarzyć źle dopasować pióra do modelu samochodu, którym jeździsz. To zdecydowanie jeden z najczęstszych błędów przy wymianie wycieraczek, a konsekwencje są znaczące. Jeśli postawisz na wycieraczki z niedopasowanym rodzajem mocowania, montaż może okazać się zwyczajnie niemożliwy. Jeśli wybierzesz zbyt krótkie wycieraczki, będą one zostawiały na szybie nieoczyszczone obszary, a zbyt długie mogą na siebie nachodzić. Z kolei jeśli wycieraczki będą nieodpowiednio dopasowane do krzywizny szyby, będą ją czyścić niedokładnie i przyczyniać się do powstawania smug.
Dlatego koniecznie pamiętaj o tym, aby dobrać prawidłowe wycieraczki do swojego auta.
Jak to zrobić? Na szczęście naprawdę nie jest to trudny proces. Możesz skutecznie dobrać wycieraczki do modelu auta, korzystając z wyszukiwarki na stronie Oximo.pl! Wystarczy, że prawidłowo uzupełnisz dane o swoim samochodzie – wpiszesz markę, model oraz generację – a system sam poinformuje Cię o tym, które wycieraczki OXIMO będą najlepsze do Twojego samochodu, a także pokaże Ci możliwe alternatywy. Skorzystanie z naszej wyszukiwarki to najlepszy sposób, aby uniknąć jednego z najczęstszych błędów podczas wymiany wycieraczek.
To kolejny często popełniany błąd. Wynika zazwyczaj z tego, że różne wycieraczki są wyposażone w różne typy mocowań oraz minimalnie inną konstrukcję samego mocowania.
Jak wymienić wycieraczki w zależności od typu mocowania? Na tej stronie zgromadziliśmy krótkie filmy z instrukcjami montażu wycieraczek OXIMO, które wyjaśniają, jak to robić krok po kroku. Stosuj się do umieszczonych tam wskazówek, a wymiana z pewnością przebiegnie pomyślnie.
Wycieraczki, a zwłaszcza ich ramiona i mechanizm mocowania, to stosunkowo delikatne elementy. Wymagają one odpowiedniego podejścia podczas wymiany. Niektórzy jednak próbują montować lub demontować wycieraczki na siłę, szarpiąc lub wyginając elementy, zamiast zwracać uwagę na technikę i odblokowanie zatrzasków.
Jeśli chcesz uniknąć tego błędu przy wymianie wycieraczek, postaw przede wszystkim na precyzję i zrozumienie mechanizmu mocowania, a nie na siłę. Jeśli coś stawia opór, sprawdź instrukcję lub film montażowy jeszcze raz.
To bardzo ważny, choć często pomijany krok. Podczas wymiany piór, ramiona wycieraczek są podniesione. Jeśli ramię przypadkowo wymsknie się z ręki i z impetem uderzy o szybę, może spowodować jej pęknięcie lub wyszczerbienie (tzw. „pajączek”). Naprawa lub wymiana szyby to koszt znacznie przewyższający cenę kompletu najlepszych wycieraczek.
Dlatego przed rozpoczęciem demontażu starej wycieraczki, warto położyć na szybie pod ramieniem gruby ręcznik, złożony koc lub kawałek tektury. To proste zabezpieczenie ochroni szkło przed ewentualnym uderzeniem. Lepiej być przezornym!
Ostatnim i nagminnym błędem przy wymianie wycieraczek jest to, że wiele osób nie robi tego w rękawiczkach. A przecież mają one wiele zalet! Przede wszystkim ochronią Twoje dłonie, jeśli wymieniana wycieraczka jest zabrudzona lub nasmarowana. Dzięki nim nie będziesz również dotykać gumy wycieraczki gołymi rękami – tłuszcz z dłoni osadza się na gumie, co może spowodować, że wycieraczki będą pozostawiały smugi na szybie. Warto również przetrzeć szybę, a także ramię wycieraczki, zanim ją wymienisz. Dzięki temu od razu po zamocowaniu Twój samochód będzie gotowy do drogi.
Wiedza o tym, jakie są najczęstsze błędy przy wymianie wycieraczek, sprawi, że o wiele łatwiej będzie Ci ich uniknąć. Dzięki temu znacznie ułatwisz sobie pracę. A jak wymienić wycieraczki? O tym również pisaliśmy – sprawdź porady OXIMO!