Jak dobrać i zamontować wycieraczki - FAQ - OXIMO®
Sprawdź system oczyszczania szyb
Zapoznaj się z częstymi przypadkami niewłaściwej pracy wycieraczek.
Sprawdź stan techniczny szyby
Jeśli szyba jest wypiaskowana lub posiada odpryski kamieni, będzie to wpływać na szybszą degradację piór wycieraczek, poprzez tworzenie się uszczerbków na powierzchni ścierania.
Bardzo częstym skutkiem są smugi nawet po wymianie wycieraczek, przyczyną jest chropowatość i ubytki w szybie.
Sprawdź docisk ramion
Nierównomierny docisk gumy wycieraczki do szyby to jedna z najczęściej spotykanych przyczyn złego zbierania wody z powierzchni szyby.
Kilkanaście razy unieś i opuść energicznie ramiona wycieraczek oraz oczyść sprężyny, które odpowiadają za docisk wycieraczek do szyby.
Cechy zużycia wycieraczek
Dostrzegasz te objawy u siebie? Najwyższy czas wymienić wycieraczki! Zobacz gdzie jest najbliższy punkt dystrybucji gdzie kupić wycieraczki
Zanim będzie za późno
Obserwuj zużycie wycieraczek pod kątem uszkodzeń przedstawionych poniżej. Wymień wycieraczki, zanim wpłyną one na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Czystość szyby
Dbanie o czystość szyby i usuwanie śladów po owadach i innych trwałych zabrudzeniach wydłuża żywotność piór wycieraczek.
Płyn i ustawienie dysz spryskiwaczy
Prawidłowe ustawienie dysz spryskiwaczy odpowiada za prawidłową pracę wycieraczek i zbieranie zanieczyszczeń.
Zapobiegaj uszkodzeniu szyby
Jeżeli zaobserwujesz uszkodzenia mechaniczne wycieraczek, np. urwana guma, nie zwlekaj z wymianą wycieraczek, defekty mogą doprowadzić do trwałych uszkodzeń szyby.
Pytania i odpowiedzi
Aby dobrać odpowiedni model wycieraczki, zapraszamy do korzystania z naszej wyszukiwarki wycieraczek
Zapraszamy do zobaczenia poradników wideo OXIMO®, dzięki którym dowiecie się jak zamontować wycieraczki w Twoim samochodzie. Do wszystkich modeli instrukcje graficzne znajdziecie także na stronie oximo.info z wyszukiwarką wycieraczek do szyb wedle marki i modelu samochodu.
W zakładce GDZIE KUPIĆ znajdziecie Państwo punkty naszych największych partnerów handlowych oraz ich dystrybutorów.
OXIMO jest znane z tego, że nasz stosunek jakości do ceny jest najkorzystniejszy. Jesteśmy na rynku od ponad 14 lat, dzięki temu możemy zagwarantować niskie ceny i bardzo wysoką jakość naszych wycieraczek samochodowych do szyb. Należy pamiętać, że wycieraczki mocno wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Nie warto decydować się na zakup produktów niskiej jakości.
Z zasady wycieraczki powinno się wymieniać przed i po sezonie, czyli przed zimą i po zimie. Wymiana przed zimą pozwoli nam zaoszczędzić sytuacji gdzie np. stara wycieraczka (ze względu na obniżone walory użytkowe) przymarznie nam do szyby lub uszkodzi się na tyle, że niemożliwe będzie jej dalsze użytkowanie. Przez okres letni wycieraczki były wystawione na działanie promieni UV, co ma olbrzymi wpływ na starzenie się gumy. Wymiana wycieraczek powinna się zwykle odbyć po zimie, ponieważ podczas wysokich mrozów, guma wycieraczki jest narażona na ubytki (niska temperatura = sztywniejsza i bardziej krucha powierzchnia pióra) i może nie zbierać dokładnie wody z szyby. Oczywiście wymiana w dużym stopniu zależy od decyzji kierowcy, jeśli mamy dobrą widoczność i wycieraczka wyciera prawidłowo, to naturalnie nie ma konieczności wymiany.
Do Twojego modelu auta pasuje czasem kilka modeli wycieraczek z naszej oferty. Mają one takie samo mocowanie jak oryginalnie zamontowane wycieraczki. Przykładowo model MT, to wycieraczka wieloadapterowa (multi-type) z możliwości wymiany poszczególnych adapterów.
Naszym zdaniem NIE WARTO. Wycieraczki w autoryzowanych serwisach są niekiedy kilka razy droższe niż produkty OXIMO®, co nie przekłada się na jakość. Często ASO oferuje bardzo podobny produkt, tyle że wyprodukowany pod marką koncernu samochodowego.
Wycieraczki są wykonane z elementów metalowych, tworzywa sztucznego i kauczuku. Specjalna mieszanka gumy i silikonu, z której zrobiono pióro jest odporna na niskie i wysokie temperatury, promieniowanie UV, jak i alkohole używane w płynach spryskiwaczy. Niestety nic nie jest wieczne, a czas i eksploatacja robią swoje. Jest to element eksploatacyjny, który się zużywa. Pióro wycieraczki w końcu twardnieje, przez co staje się ono mało elastyczne i bardziej kruche. Efektem tego jest pogorszenie jakości zbierania wody z szyby.
W trakcie eksploatacji auta zużyciu ulega nie tylko guma wycieraczki, ale i pozostałe elementy układu. Powierzchnia szyby auta jest nieustannie bombardowana drobinkami piasku, kamykami, kurzem i błotem. Im starsze auto, im większy przebieg – tym bardziej zniszczona szyba. W mikroskopowym powiększeniu widać, że jej powierzchnia jest porowata niczym pumeks. Pozostałości olejów i smarów unoszone z powierzchni drogi, resztki owadów, woski z preparatów myjących mające chronić lakier auta dostają się w pory na powierzchni szyby. Wszystkie te czynniki mają wpływ na jakość wycierania i żywotność gumy. Dlatego zaleca się po myciu samochodu dokładne, ręczne umycie szyby przy pomocy preparatów przeznaczonych do ich mycia. Zabieg ten odtłuści szybę, usunie resztki owadów, wosków i innych zanieczyszczeń. Trzeba także pamiętać o stosowaniu odpowiednich płynów do spryskiwaczy. Bardzo skoncentrowany, nieodpowiedni płyn wcale nie musi lepiej zmywać, a wręcz przeciwnie może mieć destrukcyjny wpływ na gumę wycieraczki, skracając jej żywotność. W trakcie naszych badań laboratoryjnych zaobserwowaliśmy, że jeśli nie ma dużych mrozów, najlepszy efekt wycierania uzyskuje się przy delikatnym rozcieńczaniu płynu zimowego wodą destylowaną lub demineralizowaną. Zwykła woda może pozostawić kamień w zbiorniku, przewodach i dyszach spryskiwaczy!
Bardzo ważnym, a niedocenianym elementem układu wycieraczek jest ramię. Siła docisku pióra pochodząca od sprężyny w ramieniu maleje wraz z eksploatacją auta i może spowodować złą skuteczność wycierania nawet nowych wycieraczek. Sól, błoto, piach i kurz powodują zacieranie się ruchomego przegubu ramienia, co zmniejsza docisk pióra do szyby, a w konsekwencji wycieraczki źle działają. Na szybie pojawią się smugi i niewytarte fragmenty. W takiej sytuacji można próbować poprawić ruchomość przegubu, smarując go penetrującym olejem w aerozolu, kilkukrotnie odginając i kładąc ramię na szybę. Prawidłowa siła docisku ramienia jest szczególnie istotna przy zastosowaniu piór płaskich – bezdźwigniowych. Jeśli ramię z jakichś przyczyn zostało przegięte (np. auto po stłuczkach, wadliwe szczotki myjni automatycznej itp.) praca pióra objawiać się może skakaniem lub zgrzytaniem, szczególnie w jedną stronę. Żądło pióra musi być ustawione prostopadle do powierzchni szyby. Jest to bardzo często spotykany problem i w takim przypadku należy skorygować geometrię ramienia lub w skrajnym przypadku należy je po prostu wymienić.
Ostatnim elementem jest układ napędowy wycieraczek. W starszych samochodach często dochodzi do zatarcia trzpieni, na których osadzone są wycieraczki, jak i elementów ślizgowych układu dźwigniowego ukrytego w podszybiu. Piski i nierówna, szarpana praca wycieraczki może być tego oznaką. Z reguły są to elementy nierozbieralne, ale użycie paru kropli penetrującego smaru – oleju może nam na jakiś czas wyeliminować to zjawisko. Także zbyt duże luzy układu powstałe na skutek eksploatacji mogą prowadzić do nieprawidłowej pracy wycieraczek. Zmienia się cała geometria układu w sposób niekontrolowany i objawy mogą być identyczne – szarpana, nierówna praca, a nawet uderzanie pióra w uszczelkę szyby. Niestety w takim przypadku jesteśmy zmuszeni wymienić cały układ napędowy wycieraczek. Wszystkie zawarte tu spostrzeżenia wynikają z przeszło trzydziestoletniego doświadczenia i badań laboratoryjnych naszej firmy. Mieliśmy na celu zwrócenie uwagi jak skomplikowaną i ważną częścią Państwa samochodu są wycieraczki. Dbajmy o każdy z elementów tego układu. Państwa bezpieczeństwo i komfort podróżowania w czasie deszczu jest dla nas najważniejsze.